Als de roze wolk niet zo roze kleurt.

Het is de laatste dag van de kraamweek, jij en je partner zijn er aan toe om zelf voor je kind te zorgen en de touwtjes weer in handen te nemen wat je eigen huishouden betreft. Blij zwaaien jullie haar uit en doen de deur dicht. Heerlijk samen als gezin, maar ja het was ook wel handig zo’n vraagbaak in huis die de boel al aan kant had voordat je erover na kon denken.

Dan komt de dag dat je partner ook weer gaat werken en dan begint het voor jou als moeder echt.

Je moet ’s nachts meerdere keren voeden, je doet dit alles zelf want ja manlief moet weer werken. Het zijn vaak je eigen gedachten, mannen kunnen best hun steentje bijdragen en ’s nachts een voeding geven in een fles zodat jij kunt slapen. Of hij neemt het verschonen op zich zodat jij snel weer kunt inslapen na het voeden. Het valt je stiekem zwaarder dan je gedacht had, maar goed flink zijn, het hoort erbij zegt iedereen om je heen. Langzaam wordt je roze wolk grijs en misschien zwart, je voelt je afglijden maar je omgeving heeft dit niet in de gaten. Het lukt je gewoon heel goed om de schone schijn op te houden. Is dit verstandig? NEE DUS!

Schroom niet en vertel het aan je partner als je je niet zo goed voelt en je voelt afzakken. Meldt dit aan de huisarts en zoek hulp, soms zijn een paar gesprekken en door middel van een bloedonderzoek bepaalde zaken uitsluiten al genoeg. Je hoeft echt niet altijd gelijk aan de antidepressiva. Belangrijk is het om vooral gezond te eten, voldoende buiten te bewegen, ook iets samen met je partner ondernemen en weer eens iets met een vriendin te doen. Plan me- time in, dit houdt je op de been. Rust is belangrijk en niet teveel willen en alles perfect willen doen.

Dat huishouden loopt niet weg, vraag hulp als je het even teveel wordt, hoe lastig dit ook voor je is. Je partner en omgeving kunnen dit niet ruiken, je zult erom moeten vragen.

Het is belangrijker om lekker met je baby te knuffelen en bewust met hem of haar bezig te zijn, dan een gepoetst huis te hebben. Onder invloed van de hormonen voel je je soms labiel, het ontzwangeren duurt gewoon een maand of vier tot soms wel een jaar.

Gaat de roze wolk over in een postpartumdepressie dan heb je hulp nodig.

Stap één is naar de huisarts voor een bloedonderzoek en het stellen van een diagnose.

Hulptroepen inschakelen is belangrijk, slaapgebrek is een grote trigger, probeer dus te slapen, lukt dit niet dan zijn er speciale mindfulness oefeningen die je kunnen helpen. Daarnaast blijft het belangrijk om gezond te eten en lekker iedere dag even naar buiten te gaan in de buitenlucht. Nu is het bij een depressie niet handig de moeder te overspoelen met adviezen, wel kun je proberen haar te begeleiden en mee te nemen naar buiten.

Het is goed het om te weten dat een postpartumdepressie echt overgaat. Voor vrouwen is het belangrijk dat ze serieus genomen worden, er geluisterd wordt en het niet wordt afgedaan met een: “het hoort erbij”. Praat erover, zoek hulp en bedenk dat het soms een stap voorwaarts is tijdens het herstel en soms twee stappen terug.

Djoke.nl biedt begeleiding één op één bij jou aan huis in je eigen omgeving, samen zoeken we naar een oplossing en ik bied een steun in de rug, help je eventueel bij de praktische zorg in en om huis en gezin.

Voor zorgprofessionals bied ik diverse trainingen aan over Psychische problematiek rond de geboorte.

 

 

Deel dit artikel op jouw favoriete social media kanaal of via Whatsapp…

Comments

comments