Postpartumdepressie

De kraamweek is voorbij en de kraamverzorgende vertrekt. Jullie doen het nu op eigen kracht. Heerlijk op jezelf. Vaak blijft je partner nog een weekje thuis. Maar er komt een moment dat je partner weer aan het werk gaat, de opa’s en oma’s pakken hun eigen leven weer op. Vriendinnen werken en jij… zit thuis.

Je zit thuis met een lieve, vertederende baby. Jullie kind. En die verwacht 24 uur per dag, zeven dagen per week zorg en voeding. Er zullen veel poepluiers door je handen gaan. De baby huilt, heeft darmkrampen, wil hij/zij nu alweer aan de borst of de fles? Voortdurend loop je achter de feiten aan en om twaalf uur loop je nog in je badjas of joggingpak. Het huis verandert in een puinhoop en de was stapelt zich op. Bij je vriendin loopt alles op rolletjes, hoe doet ze dat toch? Jij wilt jezelf terug en vrolijk zijn; je fit, energiek en helder voelen. Weer leuke kleren aan, jezelf opmaken en pronken met je kind, op stap met je vriendinnen. Aandacht voor je partner. Maar het valt zo tegen, je bent zo moe. Je kleren passen niet meer en je trekt toch maar weer die zwangerschapskleren aan. Hoe houd je al die ballen nu in de lucht?

Dit overkomt veel vrouwen en is volkomen normaal. Voor de vrouwen die te maken hebben met een probleem zwangerschap, een vroeggeboorte of bijvoorbeeld IVF en dergelijke, komt daar vaak bij dat de buitenwereld weinig begrip toont, je moet toch blij zijn dat je een kind hebt! Dat maakt dat je je mond maar houdt. Maar juist dan komt die grijze wolk dichterbij.

Je kunt er iets aan doen!

Dit is het moment om je te bezinnen. Praat erover met je partner, moeder of vriendinnen. Neem contact op met de huisarts of verloskundige, benoem het bij het consultatiebureau. Maar uit je gevoelens. Lukt dit alles niet, zoek dan iemand die naar je luistert. Door het te benoemen, wordt het al minder erg. Belangrijk zijn rust, regelmaat, op tijd en gezond eten en leuke dingen ondernemen. Soms heb je medicatie nodig, of is een simpele vitamine B6 en het slikken van visolie capsules en extra vitamine D voldoende. Neem tijd voor jezelf, een lekkere douche of warm bad kan wonderen doen. Spreek weer eens af met je partner om samen iets te doen en zorg voor een betrouwbare oppas. Ga sporten, een dagje naar de sauna of winkelen met vriendinnen. Je partner kan heel goed voor de baby zorgen. De vader is de vader, geen oppas. Ook al ben je nog zo moe: kom van de bank af en ga bewegen! Praat over je gevoelens. Vrouwen houden graag de schijn op en zijn onderling erg hard voor elkaar. Bijvoorbeeld: “slaapt die van jou niet door”, die van mij wel hoor.”Krijgt hij nog een nachtvoeding? “Mag hij bij jullie in bed?” Enzovoort, enzovoort. Bedenk voor jezelf van welke activiteiten jij energie krijgt, dat is voor iedereen anders. Wat vind jij belangrijk? Welke talenten heb jij? Wat zou je willen ontwikkelen, wat heb je nodig om dit te realiseren? Is je werk en leven in balans, wat kun jij eraan veranderen? Hoe zijn de financiële randvoorwaarden, kun je hierin iets aanpassen om toch je doelen te realiseren? Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, dan kun je ook voor een ander zorgen.

Dat is niet egoïstisch, maar een must!

CONTACT

error: Content is protected !!