Volgens de WHO zijn er wereldwijd 340 miljoen mensen depressief. In ons land krijgt ongeveer 10 tot 15% van alle vrouwen na de bevalling te maken met een postpartumdepressie.

Psychische, sociale en biologische (hormonale) factoren spelen hierbij een rol. Het stellen van een diagnose is niet altijd simpel en het wordt al snel afgedaan met de woorden: “het hoort erbij”. Maar je kunt wel degelijk invloed uitoefenen op het herstelproces van de moeder. Hierbij moet je wel bedenken, dat als je tien moeders op een rij zet met het vermoeden van een postpartumdepressie, zij allemaal een eigen uniek verhaal hebben en allemaal verschillend kunnen zijn qua achtergronden en diagnoses. Dat maakt het stellen van een diagnose lastig. Het is verstandig hiervoor je huisarts te raadplegen.

Wat heeft een mens nodig?

Als je geboren wordt heb je vooral liefde, warmte en veiligheid nodig en aandacht van je ouders, krijg je deze niet dan verkommer je als baby. Maar dit geldt ook voor volwassenen, ook een (aanstaande) moeder heeft veel liefde en warmte nodig en een veilige plek om te kunnen bevallen. Hierdoor kan zij wennen en groeien in het moederschap.

Maar wat als je toch depressief wordt/bent?

Accepteer dat je depressief bent is stap 1.

Maak het bespreekbaar, vertel je omgeving wat je voelt en hoe jij je voelt.

Bedenk dat ontzwangeren weliswaar erbij hoort maar dat kraamtranen na twee weken doorgaans ophouden.

Zet ook voor jezelf eens wat dingen op een rijtje.

Stel jezelf eens de vraag: wat wil ik zelf met mijn leven, zonder rekening te houden met al dan niet door jezelf opgelegde belemmerende gedachten ( ik ben geen goede moeder, ik kan het niet, wat heeft mijn kind nu aan mij etc…). Je kunt het prima, maar moet soms gewoon even wennen en je balans vinden in een nieuwe situatie.

Wat is voor jou belangrijk om als eerste aan te pakken?

Dat is voor iedereen uiteraard anders, ieder mens is uniek en iedere moeder-kind relatie is uniek.

Zorg dat je tijd hebt voor jezelf en je gezin. Schrap mensen van facebook die ver van je afstaan, laat je mobiel eens uit of thuis. Je hoeft niet altijd bereikbaar te zijn. ieder bericht horen binnenkomen geeft stress en kan ten koste gaan van je momenten met je kind. Zit je net lekker te voeden gaat dat piepje weer. En laten we wel zijn, vaak om weer te lezen hoe geweldig een ander het doet hen heeft in haar wereld. Leef je eigen leven!

Zorg voor een dagstructuur, maar plan niet je hele dag en week vol. Plan me-time in. Even met een kopje thee op de bank niets doen. Echt dat mag.

Zet de televisie of computer eens vaker uit. ( tenzij je daar super van gestrest raakt, maar vraag je dan eens af waarom dit is).

Vertraag je ritme, doe dat wat je wilt bewust en met aandacht. Ga je lekker je kind in bad doen of samen onder de douche, neem daar even de tijd voor. Jij relaxt, je kind relaxt.

Beweeg dagelijks lekker in de buitenlucht, wandelen achter de kinderwagen of met je kind in de draagdoek geeft je de broodnodige beweging en buitenlucht.

Heb je een tuin dan kun je hierin misschien lekker buiten een klusje doen.

Na zes weken mag je het sporten weer langzaam oppakken, het is bewezen dat hardlopen effectief is bij het bestrijden van een depressie. Mindfullnes heeft ook een goede invloed, evenals yoga.

Maak afspraken met vriendinnen, ook als je liever onder de deken wilt kruipen.

Doe ook regelmatig als partners wat samen. Blijf praten en aandacht aan elkaar besteden. Zorg af en toe voor een oppas.

Bedenk dat goed gewoon genoeg is.

Jij mag de moeder zijn die jij wilt zijn. Soms moet je gewoon je weg hierin nog vinden en een nieuwe balans. Het is niet altijd super geweldig, dat moederschap, aanvaard dat gewoon. Dat is immers met alles zo, niets is volmaakt in het leven.

Veranderen kan alleen als je gemotiveerd bent, een nieuwe weg inslaan op de rotonde van het leven vraagt moed en volharding. Soms zwem je tegen de stroom in en soms laat je je meevoeren door je emoties. Dat is niet raar, dat is menselijk. Soms heb je even een reddingsboei nodig.

Bedenk vooral dat je gerust hulp mag vragen en voel jij je depressief ga dan eerst naar je huisarts om een bloedonderzoek te laten doen op eventuele tekorten. Bij een depressie kun je tijdelijk een steun in je rug nodig hebben in de vorm van therapie of een coach. Dit kan je snel weer op het goede spoor zetten. Je hoeft niet alleen te tobben.

Heb jij nog vragen of heb je hulp nodig, mail gerust naar info@djoke.nl. Mijn eerste advies is gratis.

Ook vind je op deze website veel artikelen waar je misschien iets aan hebt, ze staan onder gratis info. Hier tref je diverse artikelen aan ook voor partners.

Deel dit artikel op jouw favoriete social media kanaal of via Whatsapp…

Comments

comments