Herstel na een Postpartumdepressie

Het herkennen en erkennen van een depressie na de bevalling is niet altijd gemakkelijk. Zet tien vrouwen op een rij en ze hebben allemaal weer iets anders nodig. Belangrijk is en blijft het om niet alleen te gaan lopen tobben. Trek aan de bel bij je huisarts, verloskundige of iemand die je vertrouwen heeft en geeft. Je herstel begint als jij accepteert dat je een postpartumdepressie hebt. Als je dit kunt aanvaarden, heb jij de eerste stap naar je herstel gezet. Dat accepteren is niet gemakkelijk ( ik weet wat het is na vier keer), maar het is niet iets dat tussen je oren zit, je beeldt het je niet in. Het is een stemmingsstoornis. Behandel je een postpartumdepressie niet dan kan deze jaren doorsudderen.

Het herstel kost tijd en energie, zowel van jezelf, maar ook van de dierbaren om je heen. Het is vaak een stapje naar voren en weer twee terug. Vallen, opstaan en weer doorgaan. Je zou de klok wel vooruit willen zetten, maar wees blij met elk klein stapje op de weg naar herstel. Je zult zeker hindernissen tegenkomen op deze weg naar herstel. Vier alle momenten die al goed gaan, hoe klein ook. Je ziet steeds vaker weer een glimp van je oude zelf terug, maar wel in een nieuw jasje. Het is belangrijk om de moed erin te houden, hoe moeilijk dit soms ook zal zijn.

De behandeling zal vaak bestaan uit medicatie in combinatie met cognitieve gedragstherapie. Mindfullness geeft een goed resultaat, leren leven in het hier en nu geeft een goede steun.

Lees hier meer over mindfulness!

Zelf werk ik naast cognitieve en praktische hulp, vaak met aromatherapie en massage, dit geeft een goede ondersteuning en kan helpen je immuunsysteem te versterken en het zelfhelend vermogen van je lichaam en geest aan te spreken.

Lees hier meer over aromatherapie!

Goede zelfzorg is belangrijk!!!!!

Wees aardig voor jezelf. Het is belangrijk hoe jij over jezelf denkt. Denk je steeds:” ik ben geen goede moeder”, dan ga je dit geloven. Je zult een steeds negatiever zelfbeeld krijgen.

Maar zou jij tegen jezelf zeggen :” ik doe mijn best en ik ben een goede moeder, maar niet perfect en dat hoeft ook niet, ik mag fouten maken, dat is okè”, dan denk je positiever over jezelf. Echt goede zelfzorg is onontbeerlijk.

Je lichaam:

Na de geboorte van jullie baby verandert je leven. Een kind krijgen is het grootste life-event dat er is. Je kunt je onzeker voelen over de kilo’s die je bent aangekomen. Reken op een jaar voordat je ontzwangert bent.

Lees hier meer over ontzwangeren

Je hebt een geweldige prestatie geleverd, een baby laten groeien en geboren laten worden is echt het grootste life-event in je leven. Het heeft veel impact, ook op je brein.

Leef gezond, eet gezond, wandel in de buitenlucht, neem eens een lekkere massage of schoonheidsbehandeling, ge lekker lunchen met je partner of een vriendin, kortom zorg voor ontspanning en bel en app niet constant naar huis hoe het gaat.

Slapen:

Slaaptekort is de meest onderschatte factor bij een postpartumdepressie. Als je borstvoeding geeft en je baby komt meerdere keren ’s nachts voor een borstvoeding dan heeft dit veel impact op je slaappatroon. Je ontkomt er niet aan dat je baby wakker wordt en vaak moet eten of buikkrampen heeft. Het huilen loopt op tot een week of zes na de geboorte, is dan op het hoogtepunt en zal afnemen. Dit is belangrijk om te weten.

Probeer de nachtzorg te delen met je partner, probeer vijf uur te slapen om de beurt. Je kunt ook om de beurt in een andere kamer slapen, oordoppen in. Vaak hoor ik vrouwen zeggen dat hun partner moet werken overdag, toch is het delen van slaapmomenten erg belangrijk voor beiden. De baby kan de afgekolfde melk drinken en als je kunstvoeding geeft krijgt het toch al de fles. Rust en slapen gaat boven voeden. ( vind ik). Voor je gaat slapen kolf je even je beide borsten goed leeg. Zet ook de wekker uit het zicht. Leg je telefoon weg en ga niet googelen, schakel voor de nacht rustig af middels meditatie, muziek of een warm (voeten) bad.

Zorg voor beweging in de buitenlucht in de ochtend, dit maakt dat je melatonine niveau aangewakkerd wordt en je beter slaapt. Al loop je de tuin mar op en neer. Je seratonine niveau verbetert al bij twee tot drie keer per week 30 minuten lopen.

Hoe moeilijk het soms ook is tijdens een ppd, als jij de hele dag thuis bent met je kind(eren) dan heb je een paar keer per week twee uur tijd nodig om bij te tanken. In deze tijd ga je geen huishoudelijke klussen doen of boodschappen. Maar de kapper, schoonheidsspecialiste, massage of lekker even lunchen kan echt tijd voor jezelf zijn. Je weer opladen is belangrijk voor jouw en je gezin, ook al heb je geen zin. Dit geldt ook voor partners. Blijf ook je eigen ontspanning in de gaten houden. Het zorgen voor iemand met ppd eist ook veel van jou als partner. Kan je vrouw slecht alleen zijn dan kan er misschien iemand bij haar blijven, durf hulp te vragen en te aanvaarden.

Structuur:

Het is belangrijk om structuur aan te brengen in je dag. Dit is moeilijk, want je wil het liefst onder de dekens kruipen en niemand horen of zien. Maar op tijd opstaan en geregeld eten en drinken op vaste momenten geeft houvast. Je kunt een daglijst maken met tijden.

Gezond eten is belangrijk en dit schiet er vaak bij in. Probeer er een gewoonte van te maken om als je gaat voeden iets gezonds te eten en te drinken.

Denk aan voldoende eiwitten, eet regelmatig een handje ongebrande noten, eet veel groente en fruit, neem een vitamine D3 middel, eet een paar keer per week vette vis en neem Omega 3 tabletten, drink voldoende water en kruidenthee. Sla je ontbijt niet over, de ochtend is het beste tijdstip om serotonine aan te maken. Ga niet op dieet. Eet goede proteinen, deze vindt je in kip, kalkoen, vis en ei. Neem eiwitrijke voeding, kwark, yoghurt, drink niet teveel koffie. Kies voor volkoren producten, zilvervliesrijst, havermout, deze leveren koolhydraten en werken zodoende serotonine verhogend. Witbrood en snacks en snoep jagen je bloedsuikerniveau omhoog en dit kan je depressie of angsten laten toenemen. Je kunt een multivitamine supplement nemen, maar overleg dit met je arts, teveel vitamine B6 kan depressies laten toenemen. Ook teveel of te weinig vitamine B 12 kan voor problemen zorgen. Ik laat de vrouwen altijd na twee maanden na de geboorte even bloed prikken op tekorten en werking schildklier.

Tien dingen die je moet weten bij een postpartumdepressie:

1. Een postpartumdepressie is een ziekte, het overkomt je, het is geen zwakke persoonlijkheid, maar een stemmingsstoornis die behandeld kan worden.

2. Hulpvragen is krachtig en moedig.

3. Jij bent een goede moeder! Jij bent de moeder die jou kind nodig heeft.

4. Een postpartumdepressie is tijdelijk, je zult echt herstellen.

5. Het ís belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Dit is een noodzaak, geen luxe!!!!!

6. Jij doet je best, je zult niet zo functioneren zoals jij zou willen. Jij doet wat je kunt, naarmate je je beter voelt dan wordt je ook vanzelf actiever en krijgt weer zin om iets te doen.

7. Heb jezelf lief, wees zacht en aardig voor je eigen IK!. Wat zou jij tegen je vriendin zeggen in dezelfde situatie? Wees mild en liefdevol.

8. Zorg voor positieve dingen om je heen. Mensen die van je houden, meditatie, yoga, muziek, massage, bloemen, buiten zijn, etc…

9. Een postpartudepressie is NIET JE EIGEN SCHULD!!!! Laad dan ook niet die schuld op je schouders. Het overkomt je ongeacht nationaliteit, achtergrond, gewoonten, opleiding en het maakt niet uit waar je wiegje heeft gestaan.

10. Je staat er niet alleen voor, er is hulp, ook al voel jij je misschien eenzaam en alleen. Probeer hoe moeilijk het ook is te praten over hoe je je voelt met je parnter, familie, vrienden, je huisarts of verloskundige. Je kunt ook een deskundige zoeken die gespecialiseerd is in postpartumdepressie ( je mag mij altijd appen, ook ’s nachts). Je huisarts kan je de weg wijzen.

Maar blijf niet alleen tobben!

Neem contact op met Djoke

Bron: Djoke.nl, mijn opleiding die ik ontwikkelt heb, LKPZ, dr. Shoshana S. Bennett, handboek Psychiatrie

error: Content is protected !!
Chat openen
Maak hier je afspraak
%d bloggers liken dit: